מילון הימאים השלם
פורטל היאכטות של ישראל גאה להציג את מילון הימאים השלם, במילון תימצאו מונחים שקשורים לימאים, מידע לסקיפרים, רשיונות שייט, מושגים וציוד על ספינות, מעת לעת מילון הימאים יתעדכן ואתם מוזמנים לחזור ולקרוא מונחים חדשים.
במילון המונחים לימאים תמצאו בין היתר, מידע לסקיפרים, מידע על ציוד ליאכטות, סלנג ימי, מידע על רשיונות שונים, ועוד…
במידה ויש לכם מונחים נוספים שתרצו להכניס למילון אתם מוזמנים לעדכן אותנו ונמשיך לעדכן את המילון.
א
אסדת סירת הצלה – קופסה, לרוב עשויה מפלסטיק ובה סירת גומי מתנפחת. מטרת האסדה היא להחזיק את צוות הסירה בחיים עד שיצילו אותם, האסדה קשורה תמיד לסירה, ומושלכת למים רק במקרה שיש צורך לנטוש את כלי השייט. האסדות מוחזקות בתוך הקופסא באמצעות גז דחוס,כאשר סירת ההצלה מושלכת לים החבל שבתוכה נמתח וכתוצאה מכך משתחרר שסתום שמנפח באופן אוטמטי את סירת ההצלה. בתוך האסדה יש ציוד לשעת חירום הכולל חוט וקרס לדייג (למקרה של שהייה ארוכה בלב ים), חופה להגנה מפני השמש, וקונוס לאגירת גשם. יש מגוון גדול של סירות הצלה.
אופנוע ים – כלי שייט ימי, מונע על ידי סילון, כולל עד 3 נוסעים. הפעלתו נעשית ברכיבה או בעמידה ונהיגה נעשית על ידי מוט רוחבי. אופנועי ים באים במגוון גדול של דגמים ונפחי מנוע.
אסדת הצלה חופית – ישנו מגוון רחב של אסדות חופיות, רובן עשויות מגליל ציפה חיחד וחופה.
ב
בום– בעברית מנור, זהו מוט אלומניום המחובר בניצב לתורן, בצידו האחד מחובר לפינה האחרוית של הראשי ובקצה השני על ידי ציר.
בימיני – סוכך צל, זהו הגג שנמצא מעל הקוקפיט (ע"ע עמדת הסקיפר).
בידון– חלל ציפה.
בלסט– משקולת שתפקידה לייצב את הספינה, נמצאת בבטן הספינה.
ברווז -כאשר אנחנו עוגנים את הסירה אנחנו קושרים את החבל ב"ברווז". משמש לקשירה של חבלי הסיפון והתורן.
בַּרְקָנִית – סוג של כלי שייט קטן.
ג
גנגוואי (גנג וואי)– קרש הגשר – תפקידו לקשר בין המזח לספינה.
גָנץ'– קרס המחובר לזרוע, תפקידו לתפוס , לדחוף, ולמשוך חצפים שנפלו לים.
גאות ושפל – תהליך של עליה וירידה של פני המים, נעשה במחזוריות קבועה בהתאם לתנועה של כדור הארץ ביחס לירח. המחזור של גאות ושפל מתרחש פעמיים ביום בהפרש של 12 שעות ו-24 דקות.
ד
דינגי– סירה קטנה מתנפחת, הדינגי איננה סירת הצלה תקנית, אפשר להעזר בה כדי לרדת מהספינה אל עבר החוף, לעיתים מצויידת במנוע, ואם לא אז משוטים.
דפנות– אלה כמובן צדי הספינה שנקראים בהתאם דופן שמאל ודופן ימין. ההתייחסות לכל צד נעשית תמיד ביחס לירכתיים.
ה
האץ' – בעברית צוהר. אלה הם חלונות שיכולים להיפתח, אם החלון אינו נפתח זהו לא הא'ץ.
הורס– נקודת אחיזה ניידת לגלגול מיתר המפרש הראשי.
הדחק– הוא משקל נפח המים שהסירה דוחקת כאשר היא טעונה במלואה ומכלי הדלק שלה מלאים.
ו
וינץ'– זוהי גלגלת המקלה על משיכה בחבל, בזכות הוינץ' אנו לא זוקקים להשקיע כוח רב במשיכת החבל.
ז
זבורית– שמו העברי של הבלסט, משקל בתחתית האוזנייה שתפקידו לייצב אותה ולמנוע סחיפה.
ח
חלוץ: זהו המפרש הקדמי בסירה.
חרטום: החלק הקדמי של הספינה.
חרב – תפקיד החרב למנוע את היסחפות המפרשית, ממוקמת במרכז סירת המפרש.
ט
טובין – המטענים הנמצאים על גבי הספינה.
י
יאכטה– כלי שייט בין שנע בין 7-24 מטרים, שטה בעזרת מפרש או בעזרת מנוע, יאכטה נועדה לצרכים פרטיים.
ירכתיים– החלק האחורי בספינה, ההפך מהחרטום.
כ
כוח הדחף – זהו הרוח שמופעל על המפרשים כאשר הרוח נושבת מכיוון ירכתי סירת המפרש. ברוח גבית או מלאה.
כוח עילוי – כוח זה פועל על המפרשים כאשר הרוח לא מגיעה מכיוון ירכתי סירת המפרש, כוח העילוי חזק פי עשרה מכוח הדחף.
ל
לוג– מד מהירות, מודד דרך.
לזבזת– פס מגן לאורך כלי השייט.
לנ'ץ– כינוי לספינת מנוע.
מ
מועדון שייט– מועדון שמחזיק כלי שייט שחבריו יוכלים להשתמש בהם על פי כללי המודעון.
מעלן– בעזרתו מעלים את המפרשים.
מפרש– יריעה המשמשת להנעת הסירה על ידי המרת הרוח לאנרגית תנועה. הרוח נושבת על המפרש ומפעילה עליו כוחות עילוי וגרר.
מפרש חלוץ – המפרש הקדמי הקטן.
מפרש ראשי – המפרש האחורי הגדול.
מפרשית– ספינה עם מפרש ששטה על ידי הרוח, לרוב ספינות המפרש יש בנוסף גם מנוע שמשמש במצבים שבעיקר אין רוח.
משט– שיוט של יותר מספינה אחת.
מספנה– מקום בו מתוקנות הספינות או נבנות ספינות חדשות, באנגלית המספנה נקראת DOCK.
מרינה – בעברית מעגנה, מקום בו עוגנות היאכטות והסירות.
נ
נמל– מעגן סירות מעשה ידי אדם. המשמש כתחנת עגינה או פריקה של מטענים שחוצים את דרכם במים.
ס
סאפ– סוג של גלשן שמזכיר מאוד את החסקה המפורסם, מתקדמים אתו במים בעזרת חתירה, הפך לפופולארי מאוד בישראל בשנים האחרונות.
סחיפה– מצב בו הספינה נעה הצידה בגלל רוח שדוחפת או מושכת אותה, לרוב נוצר בגלל תנועה של זרמים במים או רוחות חזקות.
סינקר– עוגן קבוע במים.
סירה– כלי שיט עד שבעה מטרים, יכולה להיות ממונעת או בעלת מפרשים.
סירת עגינה – סירה שתפקידה לאחוז בחבל המשתלשל מאונייה המגיעה אל הנמל, ולקרבה אל הרציף המיועד לה למען עגינה.
סלופ– ספינה בעלת תורן בודד.
ספינת אימונים – תפקידה של ספינה זו הוא להשיט מתמחים/תלמידים במקצועות הים והוכרה על ידי מינהל הספנות. על מנת להשיט ספינה כזו, יש צורך ברשיון משיט 60. כאשר מובילה כזו נוסעים יחולו עליה כלל התקנות של מוביל נוסעים בשכר לרבות איסור הובלת למעלה מ-12 נוסעים במסע בינלאומי.
סקיפר– קברניט של ספינה קטנה, בדרך כלל של ספינת דיג או יאכטה. בעל רישיון השטת ספינה.
סקסטנט – מכשיר שבעזרתו מודדים זווית רום לגופים שמימיים.
ע
עורף הנמל – איזור בנמל בו פועלים נותני שירות שונים בנמל, מחסנים, טחים לאחסון ותיקון מכולות, בתי קירור לאחסון סחורות בקירור ועוד.
עמוד התורן – העמוד ממנו נוציא את המפרש הראשי.
פ
פנדר– מעין בלון שתפקידו להפריד בין סירות בזמן העגינה על מנת שלא יפגעו אחת בשנייה.
פלוקה– ספינת דיג עם ירכתי- דף שטוחים.
פלוטילה– טיול משותף של מספר יאכטות במסלול משותף
ק
קומודור: כאשר יוצא משט של ספינות, קומודור הוא המפקד הכללי של המשט.
קוקפיט: כמו במטוס, הקוקפיט זו עמדת הנהג.
קורס סקיפרים – זהו קורס שבסופו מקבלים רישיון סקיפר, בעזרתו ניתן להשיט כלי שייט עד 24 מטרים אורך.
קטמרן – זהו סוג מסוים של ספינה, הקטמרן מחולקת לשניים או שלושה גופים מרכזיים אשר מחוברים ביניהם, תפקידם לתת יציבות והם אחראיים על הציפה. הקטמרן יכול לנוע בעזרת מנוע או מפרשים (לא לכל דגם יש מנוע), כלי שייט זה מאוד פופולארי לתחרויות שייט וספורט ימי.
קיל– תפקיד הקיל זה לייצב את הסירה, זה החלק של התורן שאינו בולט מחוץ למים. זה למעשה ציר הסיבוב ותפקידו להקטין את הסחיפה.
קשר – יחידה למדידת מהירות בים, מייל ימי בשעה.
ר
רוחות– טוב לא באמת צריך להסביר מה זה רוח, אבל המשמעות של רוחות בים היא גדולה
רוח אמתית – נמדדת רק במצב של אי תנועה (המצב האידאלי למדידת הרוח).
רוח גבית – 110 ועד 170 מעלום מהחרטום.
רוח צד -רוח בזיוות של 80 ועד 110 מעלות מהחרטום.
רוח מדומה – שקלול בין רוח הפנים לרוח האמתית.
רוח פנים – רוח שנוצרת כאשר הסירה שטה.
רלינג– המעקה של הספינה.
רישיון שייט– על מנת להשיט סירה (לא את כולם, ולא בכל מקום). יש צורך ברישיון שייט. בישראל יש מגוון גדול של סוגי רישיונות ועל מנת לקבל אחד, עלינו לעבור מבחן תאורטי ומבחן מעשי. סוג הרישיון נקבע לפי גודל הספינה ותפקידה בים.
רשין משיט 11– רישיון לאופנוע ים, המסוגל לשאת עד שלושה אנשים.
רישיון משיט 12– רישיון לסירה עם מנוע בעוצמה א' (עד ל-150 כוח סוס)
רישיון משיט 13– רישיון לסירת או ספינת מנוע בעוצמה ב' (סירה באורך 8.5 מטר), לשיט חופי ללא הגבלת כוח המנוע. על מנת להוציא רישיון זה צריך וותק של לפחות שנה ברישיון משיט 12.
רישיון משיט 20– השטת נוסעים בשכר לשיט חופי, זהו רישיון עם היבט מסחרי.
רישיון משיט 30– זהו רישיון סקיפר המפורסם, רשיון משיט 30 נותן הסמכת משיט ספינה לישט חופי, על הסמכה זו רשאי להשיט במימי חופים ספינות מנוע, ספינות מפרש וספינות מפרש בעלות מנוע עזר.
רישיון משיט 60 – רישיון משיט בינלאומי, בעזרת רישיון זה מאפשר להשיט ספינות ממדינה למדינה וחציית אוקיינוסים.
על מנת להוציא רישיון זה:
- להיות מעל גיל 19.
- וותק של שנה עם רישיון משיט 30.
- תעודת מפעיל רדיו תג"מ בזיקה ל GMDSS
- צבירת וותק מוכח של שמונה ימי הפלגה בינלאומית בים הפתוח.
- וכמובן לעבור מבחן
ש
שטיל – כאשר הרוח לא נושבת.
שפנר– מכשיר שמותח את הכבלים.
שוקע (באנגלית:draft)- הוא המרחק האנכי בין פני המים לבין תחתית הכלי. כלומר החלק בספינה שנמצא מתחת לפני המים.
ת
תאורת לילה– החוק מחייב את כלי השייט להציג אורות ניווט שבעזרתו ניתן להבחין בספינה בלילה. ולזהות את כיוון ההתקדמות הכללי, בדופן הימני נמצא אור ירוק, בדופן השמאלי של הסירה נמצא אור אדום, ובירכתיים נמצא אור לבן.
תורן– זהו העמוד הראשי בספינה, עליו תלוי המפרש הראשי, התורן מחובר לסירה בעזרת כבלים.
קליפים מצורפים
מילון הימאים יתעדכן לו לעיתים, אתם מוזמנים לחזור ולהתעדכן!
אתם מוזמנים ליצור איתנו קשר ולהציע ערכים חדשים למילון הימאים.
אולי יעניין אותך גם: